marți, 6 septembrie 2011

Adolescenta


Adolescenta este varsta intrebarilor, a indoielilor. Noi, adolescentii, reprezentam viitorul acestei societati. Unii care sunt constienti de acest aspect, se straduiesc sa invete cat mai bine la scoala, sa urmeze un liceu bun si sa intre la facultate.

Inerent la aceasta varsta apar tot felul de intrebari de genul: "Cine sunt?", "De ce trebuie sa tin cont pentru a lua o decizie corecta?", "Care este scopul meu in viata?" si multe alte la care vom afla raspunsul mai tarziu sau poate niciodata.

In zilele noastre este din ce in ce mai greu sa fii adolescent. Apar tentatii de tot felul cum ar fi: drogurile, tigarile, alcoolul. Cine apuca sa mearga pe aceasta cale va fi un om pierdut, fara adolescenta, fara alti prieteni decat cei care merg pe acelasi drum chinuitor, plin de prapastii.

E greu sa fii tu insuti cand anturajul te face altfel? Intr-o conversatie cu prietenii trebuie sa le sustii afirmatiile, cu toate ca tu esti de alta parere.

Dar poti totodata sa-ti exprimi opinia, care este total diferita de aceea a amicilor, si acestia daca sunt prieteni adevarati, vor aprecia parerea ta sau din contra, nu o vor lua in seama si se vor supara pe tine ca nu gandesti ca ei. Aceasta din urma problema te va face mai precaut in alegerea prietenilor, care trebuie sa fie "pe aceeasi lungime de unda" cu tine, altfel nu te vor intelege si nu te vor aprecia niciodata.

Aproape maturi si mult prea copii, ne gandim cum am putea defini perioada prin care trecem. Unii spun ca este cea mai frumoasa perioada din viata unui om, altii din contra spun ca este foarte greu sa te intelegi cu un adolescent. Oricare ar fi parerea noastra, adolescenta este etapa care face trecerea de la copilarie la tinerete.
Adolescentii sunt diferiti prin caracter, comportament, fizic, gandire iar lista ar putea continua. Fiecare om este unic si traieste intr-o lume a sa. In cadrul acestei etape te maturizezi, incepi sa privesti lucrurile dintr-o alta perspectiva, devii alt om, diferit de ceea ce ai fost pana acum.
Adolescenta reprezinta o perioada initiatica, in care fiecare incepe sa cunoasca mai bine lumea, sa-i descopere secretele, sa porneasca pe cararile neumblate ale vietii, sa se initieze in toate domeniile.
Incepe sa se cunoasca pe sine, descopera laturile personalitatii lui si realizeaza schimbarile esentiale ce ii marcheaza existenta.

Adolescenta inseamna pentru mine cea mai frumoasa perioada din viata, cea mai plina de nelinisti, izvorata din intrebarile care isi cauta raspunsul, cea mai putin echilibrata din punct de vedere emotional din cauza necunoasterii locului pe care il are adolescentul in societate si in univers, si totusi febrila de a se lansa intr-o viata rationala si armonioasa!

SURSA 02
Adolescenta, etapa a vietii care se situeaza intre copilarie si varsta adulta (de la 12-13 la 18-20 de ani). Se detaseaza preadolescenta (12-15 ani) si postadolescenta (18-22 ani). La fete, adolescenta intervine mai devreme decat la baieti.
Adolescenta se caracterizeaza printr-o importanta crestere si transformare corporala si psihica, asociata cu pubertatea. Notiunii de pubertate i se dedica un articol special (11-15 ani). Ca fenomen biopsihic integral adolescenta este dependenta, in aparitia si desfasurarea ei, ca factori genetici, geografici, sociali, culturali si educationali.
Adolescenta. Notiunii de pubertate i se dedica un articol special (11-15 ani). Ca fenomen biopsihic integral adolescenta este dependenta, in aparitia si desfasurarea ei, ca factori genetici, geografici, sociali, culturali si educationali.
 Adolescenta. Este de aceea contraindicata tratarea unilaterala a adolescentei in sens numai biologic sau numai psihosocial. Intre strucurarea sau maturizarea organica si cea psihologica este un raport de interdependenta. Totusi ritmurile dezvoltarii organice si psihologice nefiind egale, intre aceste doua serii de fenomene si inauntrul fiecareia din ele intervin disproportii, decalaje, contradictii.
Starile conflictuale sau critice nu fac parte din insasi desfasurarea normala a adolescentei.
Fenomenele de criza si sindroamele psihopatologice pot fi insa prevenite si evitate. M. Mead a constatat ca in unele colectivitati australiene nu se cunoaste fenomenul de criza pubertala, dat fiind regimul de viata impus in culturile respective.

De asemenea, fenomenele de criza generate de lipsa de idealuri, frustratia educationala, deficultatile de integrare sociala pot fi eliminate in masura in care se elimina susmentionatele cauze.
Tranzitoriu crizele pot interveni din cauza carentelor afective si educationale, a insingurarii adolescentului si a slabei sau eronatei lui pregatiri pentru viata. Sub raport psihologic, adolescenta se caracterizeaza prin hipersensibilitate, trecerea in stadiul superior al dezvoltarii intelectuale, al cel al operatiilor formale, care permite o combinatorica abstracta si largeste posibilitatile gandirii teoretice si reflexive, prin expansiunea fanteziei si a sentimentelor odata cu aparitia unor conflicte motivationale si afective.
Adolescentul redescopera lumea, datorita posibilitatilor sale de interpretare si problematizare, si este intens preocupat de propriul sau destin.
Este etapa in care intervin indelungate si intense meditatii asupra valorilor. Se elaboreaza un sens de viata si dobandeste contururi conceptia despre lume si viata.Constiinta de sine se adanceste mult, sporesc eforturile de autocunoastere si autoapreciere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu